​Israa Khader ​Abu Salha

Min erindring er skrevet i forbindelse med et samarbejde mellem min skole, som er Tagensbo Skole og Københavns Museum og Københavns Stadsarkiv. Her er min fortælling om min barndom.

Min erindring

D. 9 august 2010 begyndte jeg og mange andre børn for første gang i skole. 0.klasse. Jeg havde langt, mørkt, glat hår og en blå, hvid og brun kjole med blomster på. Jeg var 5 år, men det gjorde ikke den store forskel på, at alle andre var 6. At begynde i skole var en sjov, spændende og i det lange løb en lærerig oplevelse. Jeg gik fra at stå op kl. 05-06 om morgenen for at komme i børnehave til først at skulle møde kl. 08 om morgenen.

Jeg startede i 0.v på Bispebjerg skole og kendte kun få af mine klassekammerater, men jeg var heller ikke så interesseret i at få nye venner… i hvert fald ikke i starten, men jeg kom alligevel godt ud af det med de fleste.
0. klasse varede kun ca. 10 mdr., men føltes som evigheder. På det tidspunkt tænkte man ikke over, hvorfor man gik i skole, man troede bare, at det var en del af livet eller for at have det sjovt. Man var selvfølgelig spændt på at lære at læse og skrive, men man vidste ikke på det tidspunkt, at man også skulle lære at gange og lære altmuligt om verber. I 0.klasse var højdepunkterne ALTID legetimerne, og vi havde frikvarter på samme tid som resten af skolen.

I løbet af 0.klasse begyndte flere og flere at stoppe, og sidst på året var vi kun ca. 16-19 elever. Vi plejede også at besøge Grundtvigs skolen, som var i gang med at blive renoveret, og som senere blev lavet om til Tagensbo skole. Den lå kun lige over vejen ca. 100 meter fra Bispebjerg skole, hvor jeg gik.

Vi fik tit og ofte flødeboller på vej tilbage fra byggepladsen af tømrerne. Vi skulle nemlig efter sommerferien rykke over på skolen og begynde i 1. klasse. Det gjorde vi så, hele skolen rykkede over i den nye bygning. Vi gik stadig i de samme klasser med samme klassekammerater. Det eneste der blev ændret ved var, at der var lidt længere vej i skole, og hvad der skete med Bispebjerg folkeskole??… Den blev til Bispebjerg ungdomsskole.

Vi fik en større skolegård med 2 fodboldbaner, trampolin, gynger, klatrestativ, træhus, rutsjebane og meget, meget mere. Ikke nok med det skulle udskolingen fra nu af også have frikvarter uden indskolingen og mellemtrinet, fordi mange forældre havde klaget over, at de havde frikvarter sammen. Vi fik på samme tid kantine og udeskole. Udeskole er, hvor man hver uge har en dag, fx torsdag, hvor man tager på tur. Det er ikke bare hvilke som helst ture som en gåtur i skoven, nej, vi tager på fx museer, som musikmuseet, nationalmuseet osv. og får undervisning uden for skolen. 5.-7. klasserne skulle også i grupper ned og hjælpe kokkene med at lave mad til hele skolen. Et halvt år efter vi var begyndt i 1.klasse, var der så få elever i 1.v, at de var nødt til at slå os sammen med vores 2 parallel klasser (1.x og 1.u). Vi var 13 elever i 1.v før vi slog os sammen med de andre 2 klasser, og jeg kom så ind i 1.u sammen med de fleste fra min klasse, som jeg også havde gået i børnehave med. I starten var jeg meget ked af at skulle skifte klasse, på det tidspunkt kendte jeg heller ikke min parallel klasse så godt. Det var sørgeligt, men det hele gik egentlig meget fint. Jeg fik 2 nye lærer, da jeg begyndte i u. klassen. Long og Ikram hed de.

2. klasse var første gang, jeg tog på lejrtur med hele årgangen. Jeg havde været på koloni før med det fritidshjem, jeg gik på, men det var selvfølgelig noget andet, nye mennesker og nye oplevelser. Vi skulle til Jægerspris! Det var ikke frygtelig lang tid, det var kun 3 dage, men stadig hyggeligt. Vi besøgte Jægerspris slot og senere skulle vi se grevinde Danners grav. Nogle var så uheldige at få flåter, da vi var på lejrtur, men det gjorde ikke den store skade. Da vi skulle sove, sov vi i sovesale i køjesenge med 3 køjer pr. seng Og vi skulle selv lave mad. Første aften i Jægerspris så vi film, mens vi holdt fest aftenen før, vi tog hjem igen.

Det var den allerførste lejrtur med min klasse og parallel klasse, men det skulle vise sig ikke at være den sidste. Skolen var blevet meget rigere og havde udskiftet bøgerne med computer og iPads, tavlerne med smart-Boards og skamler med rullestole.

Jeg havde undervurderet U. klassen, da jeg startede i den, var ked af det, og det var det sidste, jeg ville, men efter kort tid havde jeg det faktisk meget godt derinde. Det var også på grund af sammensætningen af klasserne, vi lærte vores parallel klasse (2.x) bedre at kende. Vi var begyndt at lave flere og flere ting sammen. Den eneste pige jeg kendte fra U. klassen, lige da vi var begyndt derinde, var en pige ved navn Malak, og efter kort tid blev vi bedste venner. Mig og Malak boede begge ca. 5-10 min fra skolen, jeg boede i Klokkerhøjen ved siden af Bispebjerg kirkegård. Før jeg var kommet ind i U. klassen, havde jeg en rigtig god veninde ved navn Amani. Jeg boede på 3. sal sammen med mine forældre, storebror og lille søster. Man kunne se kirkegården fra min brors vindue, det var faktisk noget af det eneste, han havde udsigt til. Min udsigt var heller ikke lige frem bedre, jeg havde nemlig udsigt til et stort træ, som skyggede for alt andet. Malak boede lige over vejen og Amani lige overfor mig, så vi plejede nogle gange at følges i skole. 0. – 3. klasse blev kaldt indskolingen og efter det, skulle man op i mellemtrinet. I 3. klasse skulle vi også på lejrtur igen. Denne gang skulle vi lidt længere væk, vi skulle til Møn! Vi lavede en masse, men det sjoveste var, da vi skulle til Møns klint og lave opgaver til at starte med og senere ned til stranden, selv om at det var godt nok hårdt. Vi skulle først ned af 500 trappetrin for at komme ned til stranden og derefter skulle op af 500 trappetrin for at komme op igen. Vi så også det store selve Møns klint.

Vi havde 2 klasselærere i indskolingen, og det var meningen, at vi skulle have 2 nye i mellemtrinet, altså da vi rykkede op i 4. klasse, men vi fik kun en ny lærer. Vi havde stadig vores matematiklærer, Long, og den nye lærer vi skulle have, hed Emilie, og senere fik vi en ny lærerinde ved navn Nikita. I 4.kasse var også første år, vi skiftede idræt ud med svømning. I foråret skulle vi endda til Københavnsmesterskaberne, det gjorde vi også i 5.klasse.

Lidt senere på året skulle vi på lejrtur igen, vi skulle til Maribo, Lolland. Og året efter det (5.klasse) til Kerteminde på Fyn. Vi havde fået pennevenner som boede på Fyn, så vi brugte en hel dag på kun at være sammen med dem og lære dem at kende.
Vi opdagede også et nyt spil, som vi endte med at være helt vilde med! Spillet hed Stratego, og vi spillede det utallige gange. Lejrskole varede altid 5 dage undtagen i 2. klasse.

Vi havde nok en af de flotteste skoler i hele København med multifarvede vægge, sofaer, døre, der hele tiden gik i stykker… store glasdøre og glasvægge, vinduer  over det hele på skoen og store klasselokaler.

6. klasse var sidste år, inden vi skulle op i udskolingen og sidste år sammen med Long og Nikita. I starten af september skulle vi til Bornholm, vi skulle bo i Rønne på et vandrehjem. En af dagene skulle vi også gå mere end 20 km, men det var hyggeligt, for man havde hele tiden selskab og alle sine venner omkring sig. Lidt sent på året havde vi rykket klasse op til udeskolingens etage. For på det tidspunkt var der kun få måneder til, vi skulle starte i 7.klasse. De fleste af os er spændte og glæder os til at komme op i udskolingen, selv om at ingen ved, hvad fremtiden bringer os.

Magistervej 4
København 2400 DK
Get directions

Fødselsdag:

2004

Erindringen ønskes afleveret til:

Københavns Stadsarkiv