​Kean ​Mikkelsen

Min erindring er skrevet i forbindelse med et samarbejde mellem min skole, som er Tagensbo Skole og Københavns Museum og Københavns Stadsarkiv. Her er min fortælling om min barndom.

Lejrskole 6 årgang

Skrevet af Kean Mikkelsen

Jeg hedder Kean. Jeg boede på en vej, og vejen jeg boede på, hed Magistervej lige ved siden af Tagensbo skole. Når jeg kiggede ud af mit vindue på 4. sal, kunne man se Tagensbo skole, og jeg kunne også se min gamle skole, hvis jeg kiggede ud af det andet vindue. Jeg har valgt at skrive om den her oplevelse, fordi jeg hyggede mig og synes, at det var en god oplevelse. Jeg gik på en skole i Bispebjerg området, i København NV. Jeg gik på en skole, som er slået sammen af Grundtvig skole og Bispebjerg skole. Skolen hedder Tagensbo skole nu, og på Tagensbo skole er der tre etager og tre spise steder, der er en aula, og der var rødt gulv, og nederst var der skoskabe, køkken og klasseværelser, i midten var der en aula og et kontor og flere klasseværelser, og i toppen var der et køkken til hjemmekundskab, og der var også et sted, hvor man kan kigge ned i aulaen. Specielt for skolen var, at vi hvert år var på lejrskole. Første gang var i 2. klasse, der var vi i Jægerspris, 3. klasse var vi på Møn, 4. var vi på Lolland Falster, 5. klasse var vi på Fyn, 6. klasse Bornholm, og det er den oplevelse, jeg vil fortælle om.

Jeg stod op kl 04.00 og var rigtig træt, men var spændt, fordi jeg godt kan lide at tage på lejrskole. Da jeg stod op, spiste jeg morgenmad og gjorde mig klar til at tage afsted. Min mor og jeg tog afsted kl 05.00 i en taxa fra Bispebjerg området, der ligger i nordvest, fordi vi skulle mødes kl 05.30 på Hovedbanegården. Da vi kom frem til Hovedbanen, skulle vi vente på, at alle var kommet. Vi ventede en ½ – 1 time inden bussen, som skulle køre os til Sverige, kom. Vores forældre stod og talte med de andre forældre.

Da bussen ankom, kørte vi til Sverige, og turen tog 2 timer. Undervejs sad jeg og snakkede med nogle af mine venner, da vi ankom til Ystad, ventede vi på at færgen kom, så vi sejle til Bornholm. Vi ventede ca. en halv time.
Da vi havde sejlet i ca. 1 ½ time, ankom vi til Bornholm. Vi ventede på vores ting, og da vi fik dem, gik vi hen til Nordskov camping, hvor vi skulle bo.
Vi syntes alle, der var så langt hen til Nordskov camping, men det viste sig, at der kun var to-tre km.  Vi var helt smadret, fordi vi havde været så tidligt oppe.
Da vi langt om længe havde nået campingpladsen, fik vi vores nøgler til vores hytter, hvor vi skulle sove. Hytterne lå fordelt på pladsen mellem træer i skoven. Da vi havde pakket ud, gik vi en tur ind til Rønne, den største by på Bornholm. Vi var

også ude at købe noget i byen den dag, senere den aften skulle vi ned og bade på stranden, de fleste badede, men der var nogle, der bare stod og talte sammen, men vi hyggede alle sammen.

Anden dag skulle vi gå en tur på 22 km, men først blev vi kørt til Hammershus, hvor der var nogle, der skulle fremlægge om Hammershus. Derefter så gik vi hen til Opalsøen og helligdomsklipperne. Ved helligdomsklipperne var vi inde i en grotte. Undervejs stoppede vi nogle gange, fordi nogle piger ikke kunne mere og tog bussen, og nogle skulle på toilet ikke kunne mere, og nogle stoppede for at købe vand. Alle var helt færdige og kunne næste ikke holde det ud. Da vi var hjemme, spiste vi. Efter slappede vi af, og senere tog vi ned til stranden og badede igen. Da vi kom hjem, og så vaskede vi os og gjorde klar til at sove.

Midt på ugen morgen spiste vi noget morgenmad og slappede lidt af. Så smurte vi vores frokost, fordi vi skulle på tur igen. Vi ventede på at bussen kom, da den kom, tog vi til Dueodde strand, derefter rokke stenen, efter Ekkodalen og til sidst Svaneke. Vi var kommet hjem, og så spillede vi noget bordtennis og hoppede på en hoppeborg. Så var der aftensmad, og det smagte godt. Vi legede indtil vi skulle i seng.

Torsdag morgen startede som alle andre, vi spiste morgenmad, og derefter legede vi, det var virkeligt sjovt. Efter vi havde spist og leget, ventede vi på bussen, der skulle hente os og kørte os til brændegårdshaven. I brændegårdshaven ventede alle på, at badeland skulle åbne. Vi kiggede på havens dyr, indtil at badeland åbnede, da det åbnede, rutsjede vi om kap mod Long, han var vores lærer. Vi legede og hyggede, vi rutsjede på rutsjebanerne, vi var også udek og der købte vi is og tilbage og gik tilbage til badeland, det var hyggeligt

Vi kom hjem og slappede af og nød den sidste dag på lejrskole. Vi spillede fx fodbold, bordtennis, hoppede på hoppeborg og snakkede. Vi købte slik i kiosken og spiste aftensmad, og vi hyggede os og slappede af, hygge og nød det sidste af vores lejrskole.

Sidste dag morgen skulle vi til at hjem, vi gik op til byen. Vores lærere købte is til os, og vi brugte vores sidste penge i byen. Efter vi havde brugt vores penge, gik vi hen til havnen og ventede på færgen. Da den kom, fik vi vores ting ind i færgen. Da vi kom frem til Sverige, var der en som havde taget min kuffert, så jeg måtte løbe rundt og kigge efter ham. Jeg så ham kun lige inden, han gik i ind i toget, og vi fik byttet kufferter. Efter det tog vi bussen hjem. Mig og mine venner kiggede efter biler, og da vi kom hjem, skulle jeg se min søster, som jeg ikke havde set, siden jeg var et par måneder gammel. Da vi var kommet hjem, så skulle vi have vores sygesikringskort, så sagde vi, vi ses på mandag. Så tog min søster og jeg til Køge hjem til hende og hyggede.