Angelica Jewel Benedicto Santos

Min erindring er skrevet i forbindelse med et samarbejde mellem min skole, som er Tagensbo Skole og Københavns Museum og Københavns Stadsarkiv. Her er min fortælling om min barndom.

6.klasse 2016/2017

Af Angelica Jewel Benedicto Santos              

Jeg er 12 år gammel, og bor i København ved nordvest. Jeg gik på Tagensbo skole og har gået der siden 0. klasse. Indtil videre går jeg i sjetteklasse. Og mine lærere Helle og Jacob, de har været min lærere siden 3 klasse. Vi har lært en masse af de,m de fleste af os har lært en masse nye ting, fx nye ord, ligninger og engelsk.

Hver dag tog jeg til skole kl. 07:25, jeg bor ikke så tæt på skolen. Jeg bor i Bellahøj, og når jeg var på vej til skolen, ventede jeg altid på Mariam, fordi vi altid tog hen til skolen sammen.  Når man kommer ind i skole, var der mange røde, gule og blå skabe. Det kaldes for skoskab; vi lagde vores sko derinde, fordi man ikke måtte have sko på derinde. Vores klasse lå helt øverst på 2. sal, klassen var malet rød inde i, og vi havde et smartboard. Det ligesom en tavle.

Om mandagen startede vi med at have idræt, hvor pigerne og drengene har deres egne omklædningsrum, og når man går ud af rummet, som er bag hallen, er der 2 spejlrum, hvor man kunne øve til noget, eller kunne lege derinde.

Hver morgen startede vi dagen med at lægge vores mobiler inde i en kasse og lægger den på en hylde, vi måtte ikke bruge vores mobiler i skoletiden, for ellers mister vi koncentration, mener vores lærer, derefter startede vi med at krydse af, så lærerne vidste, hvis vi var i skole, hvis vi ikke var i skolen satte hun/han et U, som stod for ulovligt fravær. Bagefter havde vi læsebånd, hvor vi satte os ned på vores pladser og læste i 20 min, derefter havde vi dansk eller matematik, hvor vi blev delt op i hold med vores parallel klasse 6.U.

På skolen havde vi også fransk og tysk, jeg havde valgt fransk, selvom det var vildt svært. Jeg vidste ikke det var så svært at lære. Men jeg var godt i gang; vi skulle fremlægge en præsentation om os selv og om vores fritid. På min skole havde vi også en ”kantine”, for hvis man betaler mad, fik man mad fra skolen, hver torsdag tog vi på udeskole. Og i udeskole som mad fik man en sandwich og et stk. æble med i en lille hvid papir pose, fordi vi kan ikke nå at være hjemme før frokost tiden.

Hver dag havde vi to pauser, så fik vi noget frisk luft, 10 pausen og 12 pausen. Hvor vi havde frikvarter og er ude i den stor gård, i gården er der en kunstgræs fodbold bane, basket bane, trafik gård, svævebane, gynger, trampoliner, og oppe i tagterrasse er der en rutsjebane.

 

Om tirsdagen har vi p-fag, og det står for praktiske fag. Der er 3 hold: sløjd, hjemkundskab & håndarbejde. I hvert hold skulle vi lave noget forskelligt fx hjemkundskab skulle man lave mad og håndarbejde skulle man lave noget med hænderne,  den sidste er sløjd, der laver vi ting ud af træer.

Hvert år december laver vi en ting, som vi hele tiden har gjort, alle fra klassen skal købe en gave. Så havde vi et stk. papir og skrev alle dem, som havde gaver med. Og så fik man andres gave, hvis man blev trukket, det var kun en, der fik en gave hver dag.

I 6.x brugte vi en app rigtig meget, det er Musical.ly; vi bruger den app konstant, man filmer dance videoer og mimer til mange forskellige sange. I vores fritid bruger vi vores tid på alt muligt sociale apps. Vi var meget asociale i den her klasse.

Jeg syntes skoleåret gik godt, vi har lært en masse, og vi har været mere sammen som en klasse, end vi var; før der gik vi meget op i grupper.

Magistervej 4
København 2400 DK
Get directions

Fødselsdag:

2004

Erindringen ønskes afleveret til:

Københavns Stadsarkiv