Hans John Bengtsson

Den 1. maj 1966 og et par dage før og efter, hvor de gamle sporvogne blev udrangeret og kørt i optog. Jeg har altid holdt af de gamle sporvogne i København og nu skulle det være slut. Linje 9 skulle nedlægges som sporvogn og der skulle være et optog af gamle sporvogne fra Svanemøllen til Frederiksberg Rådhusplads. I alt 25 vogne var med i det dejligste solskinsvejr. Gør ejerskabskrav på erindring

Nedlæggelsen af sporvognene i 1966

Vi havde brugt linje 9 meget og nu skulle den nedlægges som sporvogn pr. 1. maj 1966.

Den 29. april foretog jeg en tur ca. kl. 15 fra Kammasvej/Pille Alle. Skyndte mig fra skole og der kørte en lige kl. 14.45 og der kom først en ca. kl. 15. Gik ved siden af en mand i brun ruskinsjakke med en mappe og stærke briller og han skulle også med. Den 29. april var et dejligt forårsvejr med sol. Der havde været sne i påsken her i april. Den kom da, og et par damer talte om det dejlige forår og hvordan grønsagerne blev så gode. Jeg tog motervognen og havde min grå frakke på, i bogiemotorvognen.  Jeg kørte ind til Holmens kanal og gik ned ad Købmagergade til Priors dukketeatre hos hr. Christensen og købte. Dernæst gik jeg forbi Landmandsbanken på Købmagergade og til Kg. Nytorv, hvor der lige kom et gammelt vogntog. Jeg steg op på bagperronen og købte en billet for en polet af  en kondotrice. Det gik ud på Amager, hvor jeg så på uret og så skyndte mig hjem, for min far skulle have kortgæster om aftenen.

Næste dag fik jeg kørt hele linjen igennem og da var vejret også solskin. Gennem Toftegårds Alle fortalte vognstyreren historier til en passager, om at der også sket ulykker i tiden. Så kom den dag i mit liv, som jeg husker mest af alle.

Den 1. maj 1966 kl. 11.15 skulle et optog på 25 gamle sporvogne afgå fra Svanemøllen til Frederiksberg Rådhusplads. Jeg tog bus 14 fra Gl. Kongevej derud. Jeg mødte vores hushjælp frk. Petersen i bussen der skulle til Grundtvigs hus.  Ved Svanemøllen tog jeg opstilling foran Ellen Blandfort der talte og fremviste nogle fotos af linje 15. Da hun var gået, sagde damen til sin mand, at hun ikke gjorde noget. Så kørte første vogn nr. 249 frem og jeg stillede mig på for perronen. Frederiksberg-dobbeltdækkeren med bilvogn var foran og da den hvide DR vogn. Vi holdt længe nede på Jagtvej ved Lersø park Alle. En fyr som jeg kender i dag hang ud af  døren i ventetiden. Vi kørte da ad Falkoner Alle og lidt før Frederiskberg Rådhus kom Hønen med de 2 borgmestre helt forrest.  Så begyndte den helt store skilte plyndring. Traf Jacob fra gården derhjemmefra og gik sammen med ham gennem Allegade remise, hvor de vist godt ville af med os. Jeg var da i gode juridiske hænder, da Jacob senere endte som højesteretspræsident. Gik hjem og spiste frokost og tog bussen ud til vores sommerhus i Dragør. Min mor syntes det nok det var noget sent, at komme, men vi kørte hjem i bil.

Senere i maj så jeg de gamle vogne stå uden for i gården uden skilte,  blive sendt til ophugning.  Men linje 9 skulle jeg træffe på Børnehjemsdagen i maj, da jeg gik op til Kammasvej i dejligt solskin. Der vendte nr. 190 og 389 der havde en masse børnehavebørn med ned til Allegade remise.  Vi skulle se linje 9 igen den 23.4.1972 ved optoget efter sidste sporvogn i København. 50 år efter så vi den på Skjoldenæsholm. Tænk, at der var 6 en kvart vogn fra optoget den 1. maj 1966, der overlevede og som nu står på Skjoldenæsholm.  Det var den dag i mit liv, som jeg husker bedst.

Hans John Bengtsson.

 

København DK
Get directions

Fødselsdag:

1952

Erindringen ønskes afleveret til:

Københavns Stadsarkiv