Mathilde Jurek ​Ibsen

Min erindring er skrevet i forbindelse med et samarbejde mellem min skole, som er Tagensbo Skole og Københavns Museum og Københavns Stadsarkiv. Her er min fortælling om min barndom.

Hverdagen på Tagensbo skole

Af Mathilde Jurek Ibsen

Jeg boede nær Nørrebro station med min mor, men de første to år af mit liv boede jeg i Aarhus, men så flyttede min mor til København.

Min første skoledag begyndte i 2010 som 6-årig på Bispebjerg skole, fordi at Grundtvigskolen (Tagensbo skole) var ved at blive renoveret. Så der gik jeg hele 0.kL, jeg endte med at komme i 0.V. Hvor jeg mødte en af mine bedste veninder.

Vores lærere i 0.kl hed Birte og Susanne, dem øvede vi bogstaver med. Tit når vi så var færdige med de opgaver, de havde givet os, måtte vi gå op og vælge et klistermærke, jeg valgte det med hunden. På Bispebjerg skolen fik vi også altid morgenboller, som duksene gik ned og hentede.

I 1.kL fik vi helt nye lærere, fordi vi kom over på Tagensbo skole. Vores dansklærer hed Dorte, og vores matematiklærer hed Jan. Jan læste altid en bog op for os, selvom det var matematiktimer, vi havde ham i.

Tagensbo skole var stor og lavet af røde mursten, den havde en slags tagterrasse, man kunne lege på og en kæmpe stor gård, hvor vi havde frikvarter. Der var et klatrestativ, som var en af mine yndlingsting ved gården. Der var også to fodboldbaner, og to basketboldbaner.

I slutningen af 1.kL eller starten af 2.kL skulle vores klasser slås sammen, fordi at det var for dyrt at have 3 klasser. Det gik ud over vores klasse, V-klassen. Fordi at vi kun var 13 elever, og de andre var flere. Så vi blev splittet forskelligt mellem X og U klasserne. Jeg endte med at kom i U, det var jeg ked af, fordi at jeg hellere ville i X. Men heldigvis kom jeg stadig i klasse med min bedste veninde.

I anden klasse begyndte udeskole, det betyder, at man er uden for skolen og bliver undervist en gang om ugen. Vi var også for første gang på lejrskole, til Jægerspris i tre dage.

På vores skole er man på lejrtur fra 2.kl helt op til 9.kl, hvor det så er meningen, at man skal hele Danmark rundt.

Da vi kom i U-klassen, fik vi nye lærere.

I tredje klasse fik vores skole en madskole, det vil sige, at vi kunne betale nogle penge, og så ville køkkenet lave varm mad til frokost. Vi var også på lejrskole til Møn, vi var der i fem dage.  Vores klasse fik en ny dansklærer. Vi fik også noget, der hed holddeling, dvs. at når vi havde fx dansk eller matematik, var vi på nogle hold, så der ikke var så mange i klassen med kun 1 lærer.

I fjerde klasse skulle vi rykke op på mellemtrinet, så vi skulle rykke en etage op. Vi fik et stort klasseværelse. Vi var på lejrtur på Lolland, hvor jeg blev sat på værelse med Freya, som var min bedste veninde og to andre. Den ene hed Freja. Freja, Freya og mig blev bedste venner.

Der skete ikke rigtigt mere specielt i fjerde eller femte. Men i femte var vi på Fyn, i Odense og Kerteminde.

I sjette klasse skulle vi til Bornholm, jeg kørte sammen med Freya. Der skulle vi mødes på Hovedbanegården i København. Klokken 05:00, fordi vi skulle have en bus klokken 05:30.

Da vi var i bussen, skulle vi til Sverige. Da vi var kommet dertil, skulle vi sejle med en kæmpe færge til Bornholm. Det tog omkring 1 time. Da vi stod af færgen, skulle vi gå ca. 1,5 kilometer, fordi vi skulle bo i Rønne.

Da vi så endelig ankom til den camping plads, hvor vi skulle være, fik vi vores hytter og sovegrupper, vi skulle sove 4 i hver hytte.

Om aftenen gik vi ned på stranden, som lå omkring 200 meter væk. Vi fik lov til at bade eller soppe.

Tirsdag morgen spiste vi morgenmad, og så skulle vi med en bus til Hammershus, og derfra skulle vi gå hen til Opalsøen, og til sidst Helligdomsklipperne, derfra tog vi så en bus hjem.

Onsdag skulle vi hen til Brændegårdshaven, som er en slags legeland/tivoli, hvor der er vandland, dyr, hoppeborge og en svævebane. Vi tog en bus derhen, vi var der i ca. 3-4 timer.

Torsdag skulle vi have en bus ud for at se alle mulige steder. Som det ældste børnehjem i Danmark, Rokkestenen og Ekkodalen.

Fredag skulle vi pakke og hjemad, det var samme tur hjem, som det var derhen.

Jeg havde også en periode, hvor min mor og jeg overvejede, om jeg skulle skifte skole. Men det havde jeg ikke rigtig lyst til, fordi at jeg syntes, at jeg havde det fint hvor jeg var. 🙂