Sune Kyneb

En lokomotivføreres beskrivelse af sin sidste tur fra Nykøbing F. til Tyskland med BR 605, før toget blev taget ud af drift. BR 605 var en dieselelektrisk udgave af Deutsche Bahns interCityExpres højhastigheds tog, som kørte fra København og Aarhus til Berlin over Hamburg. I 10 år har diesel udgaven af det tyske ICE-tog (BR 605) kørt på strækningen mellem København og Hamborg. Den danske del af kørslen blev varetaget af Lokomotivførerne i Nykøbing F. Turen viste sig at blive den sidste for toget, da den planlagte sidste tur, som skulle foregå dagen efter, blev aflyst. Gør ejerskabskrav på erindring

Det, der viste sig at blive sidste tur med BR 605 i Danmark

 

Egentlig var det bare en helt almindelig arbejdsdag lørdag d. 30/9-17, – og så alligevel ikke.
I dag skulle jeg køre BR 605 for min sidste gang, da aller sidste afgang med BR 605 mellem København og Hamborg bliver kørt i morgen d. 1/10-17.

For os lokomotivførere i Nykøbing F. havde det været vores arbejdsplads i omkring 10 år, men altså fra i morgen var det endegyldigt slut. Det var lidt vemodigt da BR 605 er en fantastisk arbejdsplads for os lokomotivfører.

Jeg havde taget kameraet med, da det jo var sidste chance for mit vedkommende at forevige BR 605 på dansk grund.

Kl. 19.10 ankom toget som tog 1230 med sæt nummer 17 planmæssigt fra København, jeg tog et par hurtige billeder på perronen, og så gik jeg hen til toget og fik en hurtig overlevering af toget fra føreren som kom med det, og så talte vi lidt om at det jo kørte sidste tur i morgen, og at der nok ville blive fyldt i toget der. Det havde vi ihvertfald hørt rygter om, at der var mange som havde bestilt plads til den sidste tur, og at der ville blive holdt et lille uofficielt afskedsarrangement.
Jeg gik ombord på toget og satte mig tilrette i førestolen, tastede mit ID-nummer ind i computeren, og så var jeg klar til afgang. Klokken nærmede sig 19.14 som var afgangstid fra Nykøbing F. Jeg åbnede vinduet, kiggede ud og udvekslede færdigmelding med togføreren, og så satte jeg i gang mod Rødby Færge.

Det var en flot aften, solen var ved at gå ned, og jeg nød udsigten af landskabet der susede forbi.
Turen til Rødby Færge tager ca 20 min, og der er ingen stop undervejs. Togføreren kom lige hurtigt ud og sagde at færgen var ca. 15 min forsinket, så vi ville få et lille ophold i Rødby Færge.
Da vi ankom til Rødby Færge gjorde jeg hurtigt toget klar til at køre ombord på færgen. Der skal stoppes et par motorer, radioen skal stilles om og et par andre ting skal forberedes. Og så skyndte jeg mig ud på perronen for at tage et sidste billede af toget på dansk grund. Nu hvor færgen var forsinket, var der jo masser af tid. Tilbage i førerummet igen, udvekslede jeg igen færdigmelding med togføreren, og vi kørte hen og ventede på færgen.

Da færgen – Schleswig Holstein – havde lagt til, og fået læsset biler og lastbiler af, blev det så min tur til at køre ombord. Jeg fik en melding fra den tyske matros om, at jeg måtte køre ombord, og satte derefter igang og kørte de sidste 100 meter på dansk grund. Hastigheden på færgen er 5 km/t, så det gik stille og roligt hen mod bovporten. For enden af sporet stod der en med et kamera og “skød” løs mens jeg nærmede mig.

Jeg parkerede ud for stop-mærket, stoppede motorerne og åbnede dørene så passagererne kunne komme ud.

På færgen er der en del ting der skal gøres. Sikkerhedssystemet skal skiftes over til det tyske og togets data skal indkodes. Der skal tilsluttes strømforsyning, og toget skal tømmes for passagere, da de ikke må opholde sig i toget under overfarten.
Jeg fik hurtigt klaret de tekniske ting, og da der heller ikke var mange passagere med, havde togføreren også hurtigt tømt toget.

Derefter gik jeg ud på dækket og tog lidt billeder af en BR 605 for sidste gang på en færge mellem Danmark og Tyskland. Ham der tog billeder da jeg kørte ombord var også stadig derude. Vi fik en lille snak, han var tysker og ville også komme i morgen hvor det jo var aller sidste tur. Og han viste mig et sort sørgebind som han ville hænge på toget i morgen.
Tilbage i førerrummet var det tid til en sidste kop kaffe og til at nyde det fantastiske førerrum en sidste gang.

Efter ca 40 min nærmede vi os Tyskland, og toget skulle gøres klar til at køre i land. Jeg frakoblede strømmen, og startede motorerne op. Da færgens port gik op, udvekslede jeg færdigmelding med togføreren, og jeg afventede tilladelse fra matrosen til at køre i land.
Jeg fik tilladelsen, satte igang for sidste gang og kørte mod perronen i Puttgarden.
Der stod den sædvanlige “velkomstkomité” klar i Puttgarden. Tysk politi, det tyske togpersonale og lidt passagerer. Den tyske lokomotivfører stod klar med kamera og tog billeder da jeg nærmede mig.

Jeg standsede toget, tog et sidste hurtigt blik rundt i det store førerrum, og ventede på at den tyske lokomotivfører kom ind. Han havde sit kamera i hånden, og jeg stod klar med mit kamera, det grinede vi lidt af, og snakkede kort om, at ja nu var det jo slut. Jeg ønskede ham god tur, og gik ud på perronen for at tage de sidste billeder af toget inden det kørte videre mod Hamborg.

Det tyske personale udvekslede færdigmelding. Lokomotivføreren satte sig til rette. Toget satte i gang. Og så var det slut! Jeg havde kørt min sidste tur med BR 605 nogensinde. I morgen ved denne tid ville det så være endegyldigt slut for BR 605 mellem Danmark og Tyskland, når toget havde kørt sin sidste tur som tog 1230.

Som jeg stod der på perronen og kiggede efter toget, mens det forsvandt ud i natten, det faste hyl fra tyfonen til fahrdienstleiteren oppe i kommandoposten skar sig gennem den stille aften, fik jeg en fornemmelse af at det var sidste gang vi havde set BR 605’eren, den kom ikke tilbage. En fornemmelse som skulle vise sig at være rigtig, da jeg næste dag i løbet af formiddagen hørte, at tog 1233 fra Hamborg til København og tog 1230 fra København til Hamborg, var blevet erstattet af IC-3.

Så det, der for mig var den absolut sidste tur med BR 605, viste sig nu at have været den sidste tur med BR 605 i Danmark overhovedet. Og dermed havde jeg fået den tvivlsomme ære af, at have kørt BR 605 ud af landet for uigenkaldeligt sidste gang.
Så det var så det. En sidste afgang den sidste dag i september 2017. Næsten helt ubemærket, og uden nogen former for officiel afsked. Den sidste tur var kørt. Farvel og tak!

 

 

Rostrup 9510 DK
Get directions

Fødselsdag:

15.04.1976

Erindringen ønskes afleveret til:

Falsters Egnshistoriske Arkiv