Henning Kirk

Henning Kirk mindes sin barndoms sommerferie hos den elskelige Mette Grimstrup og hendes bror, Anders Grimstrup, som brugte mange timer på spejderne og som man i dag har stor glæde af ved at kunne se hans fotografier mange steder i Ringkøbing.

Sommerferie i 50’erne

Som dreng var jeg i slutningen af 1950’erne på en uges sommerferie på Vester Strandsbjerg 3, Ringkøbing.
Sammen med min storesøster er jeg opvokset på landet (Dejbjerg) og skulle for første gang opholde mig i en by flere dage i træk hos mine forældres gode veninde Mette Grimstrup, som boede på Vester Strandsbjerg sammen med broderen, Anders Grimstrup.
Mette var et elskeligt menneske og vi havde det rigtig godt hos hende. Vi fik lov til selv at gå til købmanden i Vester Strandgade, hvor vi bl.a. købte boble tyggegummi. Herefter prøvede vi hvem der kunne lave den største boble – indtil boblen sprang og det klistrede tyggegummi sad rundt i hele ansigtet.
Vi sad på fortovet og skrev nummerplader op. Der kom mange biler, idet de fleste biler, der skulle til Søndervig, kørte af Vester Strandsbjerg. Solen skinnede hver dag (som jeg husker det) og vi gik til fjorden, hvor vi badede. Hver morgen kunne vi høre fiskekutterne komme i havn. Jeg kan stadig høre denne ”tøf –tøf” – lyd.
Fra kl. 07.00 om morgenen kunne vi dagen lang høre nogle høje bankelyde, som når en stor hammer med voldsom kraft bliver slået mod store jernplader. Lyden kom fra Nordsøværftet, som lå lige uden for vinduerne. Om morgenen gik vi til bageren i Vester Strandgade og købte rundstykker til morgenmad. Det var helt nyt for os, der sædvanligvis sad med vor dybe tallerken med havregryn og mælk samt et drys sukker.

Anders Grimstrup
Mettes broder, Anders, gik hver dag på arbejde som maskinsætter og typograf hos A. Rasmussens Bogtrykkeri. Når han om eftermiddagen kom hjem gik der ikke mange minutter, før vi kunne høre, at de første spejdere kom for at besøge Anders, som gennem mange år var spejderleder.  Anders Grimstrup havde et stort hjerte for spejderne og brugte rigtig mange timer på dem.  Jeg tror at ”kærligheden” også gik den anden vej, idet spejderne forærede Anders en knallert til en rund fødselsdag. Det var han rigtig stolt over.
Når fritiden ikke blev brugt på spejderne, så tog han sit kamera med rundt i Ringkøbing og Omegn. Hans mange flotte fotos (som regel sort/hvid) kan i dag ses mange steder i Ringkøbing. Han var utrolig dygtig til at fange hverdagslivet i byen. Hans billeder kan ses på www.Bevaringsforeningen.dk under fanebladet Billeder.
Enkelte billeder har han farvelagt. Jeg husker, at han sad med en tændstik med vat og lagde sarte farver på sine fotos, så det lignede farvefotos.

Efter en uge var en dejlig ferie slut og vi måtte atter tilbage til Dejbjerg til hverdagen mellem køer/grise/høns og vor dejlige hund, Trofast.